Veel consumenten vinden het onterecht dat cadeaukaarten verlopen.
“er is toch voor betaald” of “het is toch eigenlijk gewoon geld” zijn redenaties.
Ondanks dat het heel oneerlijk aanvoelt dat cadeaukaarten verlopen, zijn er verklaarbare redenen dat dit gebeurt. En dat heeft niet per se met “makkelijk verdienen” te maken.
Kosten
Om te beginnen met de kosten die achter een cadeaukaart schuilgaan, want ondanks dat je geld komt uitgeven bij een winkel/restaurant/uitje, zijn er aardig wat kosten gemaakt om de cadeaukaart in jouw handen te krijgen.
- De cadeaukaart zelf is geproduceerd
- Er zit soms een (gratis) mooie verpakking omheen
- De cadeaukaart is gedistribueerd
- Een website en klantenservice staan (doorgaans) tot je beschikking
- De winkel, zoals Bruna of Primera, waar de kaart is gekocht, ontvangt een verkoopcommissie (net als voor alle producten die ze verkopen)
- Het geld dient te worden beheerd. Stel er ligt voor 2 miljoen aan waarde van een bepaalde cadeaukaart in lades, dan betaalt de kaartuitgever hier (naast negatieve rente) ook vaak beheerskosten voor
- Personeelskosten voor oa het aansluiten van zoveel mogelijk besteedpunten
- Veiligheid, er zijn aardig wat maatregelen ingezet om fraude van het kaart tegoed te voorkomen
Als je een optelsom maakt van alle kosten, zul je begrijpen dat het geen “pure winst” is voor het bedrijf die de cadeaukaart uitgeeft.
Stimulans
Dat cadeaukaarten verlopen, kan een goede stimulans zijn ze te gaan gebruiken. Veel cadeaukaartuitgevers zijn op zoek naar manieren om je te bereiken om de kaart te verzilveren, omdat ze zich inmiddels realiseren dat een fijne klantervaring ervoor zal zorgen dat ze op lange termijn meer cadeaukaarten zullen verkopen.
Gemiddeld wordt zo’n €35 ,- bovenop kaartwaarde uitgegeven.
Veel winkels, zoals bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com, zien je daarom liever zo snel mogelijk je winkelwagentje vullen en iets afrekenen, omdat ze weten dat kaarthouders gemiddeld méér uitgeven dan de kaartwaarde.
Boekhoudkundig
Een reden die je waarschijnlijk helemaal niets uitmaakt als je naar je verlopen kaart kijkt… Maar de praktijk wijst uit dat een percentage kaarthouders de kaart simpelweg nooit inlevert. Zelfs niet na 10, 15 of zelfs 20 jaar.
Het is voor bedrijven boekhoudkundig heel onhandig om zo lang je “tegoed te bewaren”. Naast de beheerkosten met negatieve rente, is het voor accountants en bedrijven ook niet fijn om onduidelijkheid te hebben op hun balans.
Oneindig geldig moet toch kunnen?
Aardig wat retailers (zoals de Bijenkorf) laten hun cadeaukaart oneindig geldig, maar ook veel andere grote retailers doen dat niet. Het is een afweging tussen klachten ontvangen en negatieve reviews of social media posts, tegenover extra kosten en onduidelijkheid op de balans.
Oneindig is haalbaar voor enkele retailers, maar voor de meeste cadeaukaarten voor belevenissen, restaurants of die je bij meerdere winkels kunt besteden komt het dan simpelweg niet uit.
Er zijn diverse brancheverenigingen waar ze druk praten over oplossingen. Verlopen cadeaukaarten zijn, hoe stom het ook klinkt, wel een essentieel onderdeel om de cadeaukaart te bekostigen en in omloop te krijgen. Dat de consument moet worden beschermd begrijpt de branche maar al te goed. Dit gaat om organisaties als:
- BVCNL (BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland)
- IMA Europe
- GCVA
Wat zou er moeten gebeuren volgens jou?
De wet schrijft inmiddels minimaal 2 jaar geldigheid voor. Langer geldig maken is voor diverse bedrijven simpelweg niet haalbaar.
Ga je in 2 jaar tijd echt niet een keertje uit eten, en koop je echt niet een product wat je ook met de cadeaukaart had kunnen kopen?
Waarschijnlijk wel, maar dacht je er toen even niet aan.
Wat zou volgens jou wél helpen? Een app? Een reminder mailtje?
Heel plausibel uw uitleg over de gemaakte kosten om te komen tot het uitgeven van een dinner cadeau bon. Mijn voorstel in die gevallen dat de bon verloopt zou zijn een restitutie van 75%.
Niet een keiharde “Ha…ik heb je oor de volle 100% !” Dit is het gevoel wat namelijk blijft als blijkt dat je kaart is verlopen. Dit lijkt mij voor alle partijen een win-win en qua gevoel een betere en eerlijke afspraak.
Waarom is een dinerkaart van 50 euro verlopen als er 2jaar corona is voor die kaart is toch 50 euro betaald dus dat geld is zomaar weg dat klop toch niet graag wil ik hier antwoord op deze kaarten moeten altijd geldig blijven
Elke online winkel die cadeaukaarten accepteert moet een logo op de website plaatsen zodat je gelijk kan zien dat die onlinewinkel cadeaukaarten accepteert.
Er kan een logo komen voor een eigen cadeaukaart of een algemene cadeaukaart.
Begin 2020 ontvingen wij van onze oud werkgever een dinerbon twv € 40,- met ordernummer 502503639.
Door Corona was het in 2020 en 2021 niet mogelijk om te gaan dineren. Wij zijn op leeftijd en wilde geen enkel risico lopen.
Ook hebben wij zelf nog corona gehad, dus konden en wilde toe ook niet gaan dineren.
Graag zou ik zien, dat onze cadeaubon toch alsnog actief kan worden gemaakt. In afwachting van uw reactie. Bij voorbaat dank
Een herinnering zou wel fijn zijn .
Helaas voor veel geld binnen gekregen en niet op tijd aan gedacht.
naar welk adres moet zo’n herinnering dan?
bon is van papier en ligt ergens bij iemand in de kast
Wanneer er een wettelijk geaccepteerd betaalmiddel bestaat kan deze (vind ik) nooit vervallen.
Het bedrag is reeds overgemaakt aan de organisatie/winkel die de bon uitgeeft en dit bedrijf heeft hier dus al vooraf profijt van dat het geld al binnen is zonder levering van hun kant.
Dit is dus een bij hun ontvangen bedrag. Daar zijn dus ook alle bovengenoemde kosten mee gedekt.
Wanneer ik een biljet van 100 euro zes jaar in een spaarvarken bewaar en dan wil uitgeven zou het toch wel heel erg vreemd zijn dat er gezegd wordt dat het niet meer geldig is omdat het biljet verlopen is.
De bank heeft ook onkosten gemaakt om het briefje van 100 euro te drukken af te leveren op betaalpunten/betaalautomaten en te vervangen wanneer het stuk of versleten is.
Mijn punt is dat zodra er geld is ontvangen voor een dienst en/of product er nooit ineens gezegd kan en mag worden dat het ineens niets meer waard is.
Wel kan het zo zijn doordat producten en diensten duurder zijn geworden dat jer er dan minder voor kunt kopen.
Door corona perikelen en hartklepoperatie niet in de gelegenheid geweest om de bon te verzilveren,,,
Helaas ,,wat nu ??
Wegens ziekte geen gebruik van kunnen maken.
€75 stond op deze kaart.
Kunt uw kaart misschien verlengen aub.
Zouden we toch gebruik van kunnen maken.