Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt; je vindt een cadeaukaart die verlopen blijkt te zijn. Dat gebeurt geruisloos en je baalt dat je niet meer aan de cadeaukaart hebt gedacht. Het waardeloze stukje plastic laat je met een oneerlijk gevoel achter. Het Haarlemse Giftomatic heeft een mooie oplossing ontwikkeld die een verlopen cadeaukaart voorkomt.
Drie ondernemers uit Haarlem besloten een dienst op te zetten die voorkomt dat je cadeaukaart verloopt. Gedreven vanuit de overtuiging dat cadeaukaarten vooral verlopen door een gebrek aan tijd, inspiratie en overzicht, bouwden zij de gratis dienst Giftomatic.
Geheugensteuntje
Elke week verzamelt de redactie in combinatie met de Giftomatic technologie cadeau inspiratie waar populaire producten, en producten met hoge kortingen in worden aanbevolen.
Door je aan te melden, ontvang je elke donderdag een email met productsuggesties op maat voor jouw cadeaukaart. Hierdoor wordt je elke week herinnerd en ontdek je nieuwe producten. “We zijn een personal shopper en helpen je de leukste producten te vinden die bij je passen” – aldus CEO Sander Vessies.
De dienst ondersteunt alle populaire Nederlandse cadeaukaarten, waaronder die van VVV, Zalando, Bijenkorf, Boekenbon en Bol.com. Er zijn al een aantal verkooppunten, waaronder cardman.nl, die Giftomatic standaard aanbevelen als je een nieuwe cadeaukaart koopt. Cadeaukaart verkopers zien de voordelen in van een “meer levendige” cadeaukaart. Een positieve klantervaring levert een winkelketen veel meer omzet op dan enkel de vervallen waarde van een verlopen cadeaukaart, met daarbij een teleurgestelde klant die mogelijk niet meer terugkomt.
Persoonlijker maken met persoonlijke cadeau inspiratie
Cadeaukaarten zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument. Bijna elke retailer heeft een eigen cadeaukaart en ziet het als een ideaal marketingmiddel. Het levert nieuwe klanten op en in de helft van de gevallen wordt meer geld uitgegeven dan de waarde van de kaart.
“Hoe handig een cadeaukaart ook is, het blijft een wat onpersoonlijk cadeau. Perfect voor werkgevers en tantes die niet weten wat ze moeten geven” aldus Vessies. “Daarom hebben wij als doel om cadeaukaarten niet alleen handiger, maar vooral ook persoonlijker te maken en de ervaring van het geven te verrijken.”
Giftomatic ontwikkelt oplossingen die het geven van een cadeaukaart leuker en persoonlijker zal maken. Denk daarbij aan een videomaker, waarmee je in een paar minuten een hilarische video maakt waarin de ontvanger de hoofdrol speelt. Ook komt er een omgekeerd verlanglijstje waarop de gever cadeaus kan zetten die bij de ontvanger passen. Hierdoor krijgt de cadeaukaart een persoonlijk karakter en laat de gever zien dat hij de interesses van de ontvanger wél kent.
Wat zegt de wet over verlopen cadeaubonnen?
https://cadeaubonservice.nl/geldigheidsduur-cadeaubon/
Telegraaf schreef ook een artikel over de oprichters van Giftomatic.