Voor hoeveel waarde aan cadeaubonnen verloopt elk jaar?

Het is een doorn in het oog van veel consumenten; ze trekken een laatje open en ze vinden een stapel aan verlopen cadeaukaarten. De kaarten zijn waardeloos geworden, slechts in een enkel geval is de acceptant coulant.

Cijfers in de markt ontbreken

Vrijwel niemand is transparant over de hoeveelheid aan cadeaubonwaarde die verloopt. De meeste gegevens zijn in handen van Intersolve en 123TCS, de twee belangrijkste partijen die de infrastructuur bij de kassa’s laten werken.

Echter geven ook zij deze gevoelige informatie niet prijs. Dat zou ook niet netjes zijn richting hun klanten (de cadeaukaartuitgevers).

Cadeaubonnen voor een ervaring verlopen vaker

In de praktijk verlopen bonnen van bol.com, wehkamp, VVV en Hema niet zo heel vaak. Dit percentage wordt geschat op rond de 5%. De reden dat deze kaarten niet zo vaak verlopen is het grote productaanbod en het feit dat deze kaarten vrij eenvoudig ingewisseld kunnen worden.

Een stuk moeilijker gaat dit bij cadeaubonnen met een ervaring. Denk aan de restaurant cadeaukaart, Giftforyou, de diner cadeaubon en de bekende Bongo bonnen. Het probleem zit hem in een aantal zaken;

  1. Beperkt aanbod; zelfs in grote steden kun je vaak maar bij 1 of 2 zaken terecht
  2. Beperkte waarde; je kunt niet elke dag terecht, of je kunt maar uit een deel van het aanbod kiezen
  3. Korte verlooptijd; deze kaarten hebben doorgaans de kortste verlooptijd
  4. Lastig te zien wanneer de cadeaubon verloopt; vaak moet je inloggen op de website om de verloopdatum te achterhalen
  5. Een uitje inplannen is nu eenmaal iets lastiger dan het kopen van een product. Het kost meer tijd en agenda’s moeten naast elkaar worden gelegd.

Naar schatting verloopt rond de 45% van deze cadeaukaarten. In vrijwel alle gevallen zijn de uitgevers niet coulant bij een verlopen cadeaubon, soms kan de kaart tegen een bijbetaling toch nog worden verlengd.

Hoeveel waarde verloopt elk jaar?

Het zijn onbetrouwbare cijfers, maar naar schatting verloopt tussen de 150 en 250 miljoen euro aan cadeaukaart waarde per jaar.

De omvang van de cadeaukaart markt ligt tussen de 1 en 1,5 miljard euro per jaar. Naar schatting verloopt tussen de 15% en 20% van de cadeaubonnen, waardoor je op dit astronomische bedrag uitkomt.

Verlopen cadeaubonnen alsnog verzilveren

Heb je een van onderstaande cadeaukaarten, klik dan op de link om alsnog waarde uit de cadeaukaart te halen. Het nieuwe bedrijf Giftomatic heeft een zeer coulante regeling waarbij ze verlopen cadeaukaarten accepteren.

Restaurant cadeaubon verlopen
Giftforyou verlopen
Diner cadeau verlopen
Mediamarkt cadeaubon verlopen
Fashion giftcard verlopen
Douglas cadeaukaart verlopen
Bioscoop bon verlopen
Bol.com cadeaukaart verlopen
Hema cadeaubon verlopen

cadeau inspiratie