Verlopen cadeaukaarten als verdienmodel

Voor consumenten is het vaak niet te bevatten dat een cadeaukaart zijn waarde kan verliezen, er is immers voor betaald. Bij programma’s als TrosRadar en Kassa zijn oneerlijke praktijken rondom cadeaukaarten dan ook regelmatig onderwerp van gesprek.

Voor elke kaart vormt de zogeheten “vrijval” een onderdeel van de winst. Bepaalde kaartuitgevers richten het verzilverproces bewust zo in dat het erg ingewikkeld is om de kaart te gebruiken. Ontmoedigingstrucs die veel voorkomen zijn weinig inwissel mogelijkheden, een lastige online vindbaarheid, het bedrag in een keer moeten besteden en een zo kort mogelijke geldigheidsduur.

Lang niet alle cadeaukaart uitgevers houden er graaigedrag op na. Zo zijn er cadeaukaarten die onbeperkt geldig zijn. Voor de meeste winkelketens levert een positieve klantervaring veel meer omzet op dan enkel de vervallen waarde van een verlopen cadeaukaart.

Om dit te voorkomen kun je een herinnering zetten in je agenda. Maar je kunt je ook aanmelden bij een dienst als Giftomatic, die sturen je elke week inspiratie wat je kunt kopen met je cadeaukaart.

Je schrijft je gratis in op https://www.giftomatic.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *